SCADTA
Peter Valdner (2005, updated)
Skutočnosť, že známky popri štátoch a medzinárodných organizáciách
(viď FAZZ) vydávali i mestá, armády, či dopravné spoločnosti pozná každý
zberateľ
známkových území (ASFE). Niektoré sa do svetových katalógov dostali, iné nie. Dnes sa
zastavme u dopravných spoločností.
Dopravné spoločnosti (obdobne ako štátne pošty) prevádzkovali dopravu
rôznymi spôsobmi. Na dostavníkoch (napr. Diligencia, zaradené v
katalógoch
v Uruguaji), loďami (napr. PSNC v katalógoch v Peru), autobusmi (napr.
Kolumbijčania Julio Ribon, Antonio Puerto, Ignacio Rojas a ďalší v
kolumbijských
katalógoch), vlakmi (napr. Orient Expess, britské lokálky), lietadlami
(napr. ETA, Varig v Brazíliii, Avianca, Lansa v Kolumbii). Známe sú
balónové pošty,
doprava vzducholoďami, raketami, v plechovkách...
Samostatnú kapitolu vo svetových katalógoch dostala však len SCADTA. Prečo?
Samostatnú kapitolu vo svetových katalógoch dostala však len SCADTA. Prečo?
SCADTA, Sociedad Colombo-Alemana de Transportes Aéreos, bola založená 5. decembra 1919 v Barranquille. Začala s 2 hydroplánmi Junkers, ktorými dopravovala poštu z kolumbijských námorných prístavov do hlavného mesta Bogoty. Rýchlosť doručovania sa tak zvýšila o celé 2 týždne, čo bolo dôležité najmä v zahraničnom obchode. Pošta sa do prístavov zo zahraničia dostala loďami, známky SCADTA sa v prvom období, do roku 1922, predávali v Barranquille, odkiaľ sa distribuovali do krajín odosielateľov pošty.
V roku 1923
vytvorila SCADTA sieť agentúr, ktoré ich predávali v zahraničí – USA,
Paname,
Holandsku, Francúzsku, Veľkej Británii a Nemecku. Keďže dochádzalo k
špekulácii v dôsledku zmeny kurzov (bolo to obdobie slávnej inflácie v
Nemecku),
rozhodla SCADTA o pretlačiach známok i pre jednotlivé ďalšie krajiny, ako sú uvevedé v aktualizovanom zozname 780 ASFE.
Takže dôvodom zaradenia známok do svetových katalógov bola skutočnosť,
že známky
SCADTA slúžili na frankovanie zásielok v zahraničí. A racionalizácia ich
prikázala spojiť v katalógoch do jednej kapitoly.
Známky SCADTA sa postupne predávali i na konzulátoch Kolumbie v zahraničí a boli pretlačené pre nasledovné územia:
Známky SCADTA sa postupne predávali i na konzulátoch Kolumbie v zahraničí a boli pretlačené pre nasledovné územia:
Tieto známky sa v niektorých krajinách používali až do roku 1934,
hoci už v roku 1929 bola vydaná jednotná emisia s 12 + 1 známkami s
nadtitulom
Servicio Bolivariano de Transportes Aéreos v mene o/m, čo znamenalo oro
americano, čiže americký dolár.
V rokoch 1928 a 1929 boli vydané aj známky pre Ecuador.
Nástupcom SCADTY sa v roku 1939 stala spoločnosť AVIANCA.
Zberateľov ASFE upozorňujem, aby si ich nemýlili so spoločnosťou Compaňía Colombiana de Navegación Aérea, ktorá bola založená 16. 9. 1919 v Medelline a požívala vlastné známky. Do roku 1922 prepravovala poštu medzi Medellinom a Cartagenou.
Problémom pri získaní jednotlivých národných pretlačí známok SCADTA do zbierky ASFE po jednom kuse je skutočnosť, že zväčša boli vydané v sériách s 11 - 12 známkami, pričom kompletné série majú veľmi vysoký katalógový záznam. A takto sa objavujú na svetových aukciách. Opečiatkované známky zase všetky končili v Kolumbii a nie je ľahké ich odtiaľ získať. Riešením je spolupráca zberateľov ASFE.
Zdroj: Internet a archív autora
Kontakt na autora: valdpete@yahoo.com